PROMĚNY V ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH: K REALIZACI KURIKULÁRNÍ REFORMY

Autor: Petr Urbánek, Jana Wernerová 

Abstrakt: Příspěvek navazuje na výsledky šetření z roku 2007. Zkoumáno bylo i v dalších dvou letech (2008, 2009), jak se z pohledu učitelů a studentů učitelství projevovaly první kroky realizace kurikulární reformy v realitě druhého stupně základní školy. Studenti v průběhu souvislé čtyřtýdenní pedagogické praxe zjišťovali, jak reformu přijímali a hodnotili učitelé základních škol; jejich názory, postoje, i to, jak byla realizována školní výuka. Názory učitelů na reformu se dle zjištění studentů ukazovaly značně rozporuplné. Učitelé očekávají jako výsledek reformy jen mírně pozitivní změny. Z hlediska interpretace opakovaných šetření nebyly v procesu výuky v průběhu sledovaných tří let shledány podstatnější posuny v oblasti realizovaného kurikula ani v práci s ţáky. 

Klíčová slova: kurikulární reforma, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy, realizace změn, studenti učitelství, dotazování, pozorování, opakované šetření 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: PROMĚNY V ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH: K REALIZACI KURIKULÁRNÍ REFORMY

 

Abstract: Changes in primary schools: to implementation of the curricular reform. This contribution is a follow-up to the results of the survey from 2007. In the two following years (2008, 2009) it was also surveyed how the first steps of implementation of the curricular reform became evident in the reality of the upper primary school from the point of view of both teachers and students of the teaching profession. During their continuous four-week pedagogical training, students found out how the reform was received and evaluated by the teachers at primary schools; their opinions, attitudes as well as how school teaching was realized. According to students‘ findings, the teachers’ views on the reform proved to be rather contradictory. Teachers expect only slightly positive changes as a result of the reform. With respect to the interpretation of repeated surveys, in the teaching process in the course of the three monitored years were not found more significant shifts neither in the area of implemented curriculum, nor in the work with students. 

Key words: curricular reform, framework educational programmes, school educational programmes, realisation of changes, students of the teaching profession, questioning, observation, repeated surveys 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze