Psychosomatické disciplíny ve vzdělávání budoucích učitelů

Autor: Milena Matěčková

Sekce 2: Kvalita učitele a učitelského vzdělávání

Abstrakt: Příspěvek se zabýv. zkušenostmi s psychosomatickými disciplínami ve vzdělávání studentů učitelství na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity. Psychosomatické disciplíny (dialogické jednání a přednes) jsou zkoumány v rámci povinných předmětů zaměřených na osobnostní a sociální rozvoj studentů. Studenti mají možnost účastnit se experimentální výuky zaměřené na budování tzv. psychosomatické kondice, jakožto nezbytného předpokladu pro utváření tvořivé, komunikativní a reflektující osobnosti učitele.

Klíčová slova: psychosomatické disciplíny, dialogické jednání, vzdělávání budoucích učitelů, psychosomatická kondice

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Psychosomatické disciplíny ve vzdělávání budoucích učitelů

 

Title: Psychosomatic disciplines in education of future teachers

Abstract: The article presents experiences with psychosomatic disciplines in education of future teachers at Faculty of Education at South Bohemia University. Psychosomatic disciplines (Acting with the Inner Partner and Elocution) are researched within compulsory subjects aimed at personal and social development of students. Students can attend experimental courses focused on the growth of so called “psychosomatic condition” which is a necessary premise of a creative, communicative and reflecting personality of a teacher.

Keywords: psychosomatic disciplines, Acting with the Inner Partner, education of future teachers, psychosomatic condition

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze