Teoreticko-výzkumná reflexe výukového programu (Život pravěkých sběračů a lovců z pohledu environmentální výchovy)

Autor: Hana Horká, Veronika Rodriguezová

Sekce 5: Kvalita kurikula a učení

Abstrakt: Příspěvek ukazuje provázanost dějepisného vzdělávacího obsahu s environmentální problematikou. Autorský výukový program, věnovaný způsobu života pravěkých sběračů a lovců, který je postaven na konstruktivistických principech a jehož základem je kooperace, představuje realizovanou formu školního kurikula.

Klíčová slova: ideová a obsahová dimenze kurikula, biofilní orientace vzdělávání; historické vědomí, Bloomova taxonomie kognitivních cílů; vztah přírody a kultury; výukový program; zakotvená teorie

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Teoreticko-výzkumná reflexe výukového programu (Život pravěkých sběračů a lovců z pohledu environmentální výchovy)

 

Title: Explorative reflexion of an educational programme (Life of prehistoric pickers and hunters from the point of view of environmental education)

Abstract: The article deals with the linking of an educational content in history with an environmental topic. A specific educational programme, dedicated to the way of life of prehistoric pickers and hunters, which is built on constructivist principles and the basis of which is pupils’ cooperation, represents a realised form of a school curriculum.

Keywords: ideological and content dimension of a curriculum; biophile focus in education; historical knowledge; Bloom’s taxonomy of cognitive objectives; relationship between nature and culture; educational programme; grounded theory

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze