Analytika učení a dolování dat v oblasti e-learningu

Autor: Juhaňák Libor 

Abstrakt: V souvislosti s neutuchajícím rozvojem ICT a postupným přechodem do éry tzv. Velkých dat se stále více dostává do popředí také problematika získávání a zpracovávání dat o chování studentů a učitelů v e-learningových systémech. Tento trend vyústil v posledních letech do vzniku oblastí označovaných jako analytika učení (Learning analytics) a dolování dat ve vzdělávání (Educational data mining). Hlavním cílem přehledově pojatého příspěvku je představení těchto nově se formujících výzkumných disciplín, kterým byla v českém pedagogickém výzkumu věnována pozornost zatím jen velmi sporadicky. Ačkoli je záběr uvedených disciplín daleko širší, příspěvek se zaměřuje primárně na problematiku sběru a analýzy dat z e-learningových systémů typu LMS či CMS. Jádrem příspěvku je souhrn dosavadního poznání a přehled nejpoužívanějších technik a metod v oblasti analytiky a dolování dat ve vzdělávání. Přínosem by mělo být samotné představení problematiky, která stojí v českém prostředí zatím mimo hlavní zájem, přestože v zahraničí jde o téma stále aktuálnější a diskutovanější. 

Klíčová slova: e-learning, analitika učení, dolování (ze) vzdělávacích dat, velká data, LMS 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Analytika učení a dolování dat v oblasti e-learningu 

Abstract: The text presents and reviews two emerging interdisciplinary research fields known as Educational Data Mining (EDM) and Learning Analytics (LA). The paper summarizes the current state of affairs in the fields of EDM and LA and points out current topics of interest in EDM and LA research community. In addition, it outlines some of methods used in EDM and LA for exploring the unique types of data from e-learning systems. 

Key words: e-learning, learning analytics, educational data mining, big data, LMS 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze