Možnosti a limity výuky typu CLIL

Autor: Koukalová Petra 

Abstrakt: CLIL (Content and Language Integrated Learning) je inovativním přístupem k výuce cizích jazyků, který se v Evropě prosazuje od poloviny 90. let. Téměř dvacet let výzkumu této strategie bilingvního vyučování přineslo kontroverzní výsledky a odborníci si pokládají otázku, co z daných očekávání bylo splněno a za jakých podmínek má výuka typu CLIL smysl. Cílem příspěvku je prezentovat výsledky analýzy výzkumů, shrnout možnosti a limity CLILu a nastínit perspektivy a výzvy, které učitele a odborníky na tuto oblast čekají. Výzkumy byly rozděleny z hlediska jejich cílů a metodologických přístupů. První oblast se zabývá výstupy CLILu zaměřující se na stupeň osvojení cizího jazyka či nejazykového předmětu a využívá především kvantitativní metody, druhou sledovanou oblastí jsou procesy v CLIL vyučování, kde se více uplatňuje kvalitativní výzkum, popřípadě smíšený design. Výsledky zřetelně ukazují, že výuka typu CLIL je efektivní, co se týká rozvoje kompetencí v cizím jazyce, selhává však často jako aktivizující metoda zaměřená na žáka, která by směřovala ke konstruktivistickému pojetí vyučování tak, jak je v monografiích o CLILu často zmiňováno a odborníky očekáváno. Přesto je zřejmé, že CLIL tento potenciál při dodržování určitých principů má a současně že by respektování těchto principů prospělo i jakémukoli jinému typu vyučování. 

Klíčová slova: Content and Language Integrated Learning (CLIL), výzkum CLILu, možnosti a limity CLILu 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Možnosti a limity výuky typu CLIL

Abstract: CLIL (Content and Language Integrated Learning) is an innovative approach to foreign language teaching which has been popular since mid of nineties. Almost 20 years of CLIL research brought controversial results. Experts on CLIL ask which expectations have been fulfilled and which conditions are necessary for successful CLIL teaching. The objective of this article is to present the analysis of the recent researches, summarize possibilities and limitations of CLIL and outline prospects and challenges in this area. The researches were divided according to their objectives and research methodology. The first area concerns outcomes of CLIL focusing usually on performance in foreign languages. Quantitative methodology is usually applied in this type of research. The second area deals with processes in CLIL teaching where qualitative or mixed methodology is typical. The results show that CLIL is efficient in developing foreign language competences but it often fails as an activating student-centred strategy promoting constructivist approach. However, it is obvious that CLIL has this potential when certain principles are followed and that those principles would be beneficial for any other teaching approach. 

Key words: Content and Language Integrated Learning (CLIL), CLIL research, possibilities and limitations of CLIL 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze