Ředitel školy jako iniciátor rozvoje učitelů

Autor: Lhotková Irena 

Abstrakt: Ředitel školy je základním činitelem v procesu dalšího vzdělávání a rozvoje pedagogických pracovníků. V rámci připravovaného čtyřstupňového kariérního systému bude navíc ředitel školy hodnotit způsobilost začínajících pedagogů pro výkon učitelské profese a na základě této zpětné vazby jim umožňovat posun do dalšího kariérního stupně. Navíc se ukazuje, že vzdělávání přímo na pracovišti a pojetí školy jako učící se organizace je pro pedagogické pracovníky účinnější než vzdělávací programy odehrávající se mimo školu. Cílem příspěvku je zmapování iniciativ ředitelů škol v oblasti rozvoje pedagogických pracovníků přímo ve školách. Cíle bude dosaženo na základě teoretického vymezení personálních termínů vzdělávání a rozvoj a dále kvalitativního výzkumného šetření – rozhovoru – se třemi řediteli základních škol. Rozhovor je zaměřen na konkrétní metody rozvoje pedagogických pracovníků na pracovišti a vyhodnocení jejich efektivity. Výstupem výzkumného šetření je posouzení role ředitele školy jako iniciátora rozvoje učitelů. 

Klíčová slova: ředitel školy, učitel, rozvoj, vzdělávání, metody vzdělávání 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Ředitel školy jako iniciátor rozvoje učitelů

 

Abstract: Headmaster of the school is an essential factor in the process of further education and the development of the teachers. In the context of the forthcoming extension of the career system will also be the headmaster to assess the eligibility of novice teachers for the performance of the teaching profession and on the basis of that feedback to enable them to move to the next career level. In addition, it appears that the training directly at the workplace, and the concept of the school as a learning organization is more effective than teachers for educational programs taking place outside the school. The aim of the paper is charting the initiatives of headmasters in the area of development of teachers in the schools. The objectives will be achieved on the basis of the theoretical definition of the term staff training and development, and qualitative research surveys-interview-three headmasters of elementary schools. The interview is focused on the specific methods for the development of teachers at the workplace and evaluate their effectiveness. The output of the research inquiry is an assessment of the role of the headmaster as the initiator of development of teachers. 

Key words: headteacher, teacher, development, education, education methods 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze