Zástupce ředitele školy a pedagogický proces

Autor: Trojan Václav 

 Abstrakt: Dosud výzkumně opomíjenou postavou vedení školy je osoba zástupce ředitele školy. Na rozdíl od často zmiňovaného ředitele školy, jehož odpovědnost i kvalifikační podmínky jsou ukotveny ve dvou základních zákonných normách českého školství, není u osoby zástupce ředitele nic systémově vymezeno. V úvodní části výzkumného sdělení bude teoreticky popsána stávající situace a otevřen tento aktuální problém. Příspěvek řeší otázku, jakým způsobem je zástupce ředitele školy začleněn do ovlivňování pedagogického procesu, zdali je to právě zástupce ředitele školy, kdo je rozhodujícím faktorem v této oblasti, když ředitel školy na řízení pedagogického procesu a kvality školy nemá odpovídající prostor. 

Autorem budou prezentovány výsledky kvalitativního šetření realizovaného formou hloubkových rozhovorů s několika zástupci ředitelů škol, tato etapa bude sloužit jako jedno z východisek plánovaného kvantitativního šetření. Výsledky realizovaného výzkumu potvrzují popsané předpoklady. 

Klíčová slova: Ředitel školy, zástupce ředitele, pedagogický proces, škola, Česká republika 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Zástupce ředitele školy a pedagogický proces

 

Abstract: Yetresearch and despised figure in the leader ship of the school the person is the Deputy Headmaster of the school. Unlike the above-mentioned responsibility of the Headmaster of the school, as well as the qualifying conditions are anchored in two basic legal standards of the Czech education system, not the person the Deputy Headmaster of nothing systemically. In theintroductory part of the research will be communicated to the theoretically described the existing situation and opened this current problem. Post address estheissue of the manner in whichitisin corporated into the school’s Deputy Headmaster, influencing the educational process, whetheritisthe Deputy Headmaster of the school, whichis a decisivefactor in this area, when the Headmaster of the schoolof management of the educationa lprocess and the quality of the school does not have adequatespace. The author will be presented the results of a qualitative investigation realized in the form of in-depth interviews with several representatives of the directors of the schools, this stage will serve as one of the starting points of the planned quantitative investigation. The results of the research are described. 

Keywords: Headmaster of School, Deputy Headmaster, the educational process, school, Czech Republic 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze