Kurikula pro předškolní vzdělávání z hlediska etického a sociálního aspektu ve francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě 

Autoři: Jana UHLÍŘOVÁ, Barbora LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ 

Sekce 5: Cíle a obsah výchovy a vzdělávání 

Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na anal.zu cílů a obsahů předškolní v.chovy a vzdělávání s důrazem na etick. a sociální aspekt ve Francii a v Německu. Volba těchto regionů reprezentuje dvě odlišné tendence v Evropě. Současná situace se vyznačuje přibližováním v pojetí předškolních kurikul, které však také nezpochybnitelně respektuje domácí tradici. Sociální a etické aspekty zastávají v kurikulech v.znamnou pozici, a to ve vzdělávacích cílech i obsazích. V.znamné jsou především otázky sociálních vztahů, konfliktů, hodnot a hodnotové orientace, náboženství, emocionality, demokracie, tenderu, sociálního, interkulturního a interreligiózního učení apod. Příspěvek vychází z v.sledků v.zkumu uskutečněného v rámci kvalitativně zaměřeného paradigmatu (obsahová anal.za národních a zemsk.ch kurikul) a v.zkumn.ch postupů srovnávací pedagogiky. 

Klíčová slova: kurikula, vzdělávací cíle, vzdělávací obsahy, Německo, Francie, sociální a etické aspekty, srovnávací pedagogika 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Kurikula pro předškolní vzdělávání z hlediska etického a sociálního aspektu ve francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě 

 

Title: Curricula for pre-primary education in terms of ethical and social aspects of French and German speaking countries in Europe 

Abstract: The paper focuses on the analysis of the objectives and content of preschool education with an emphasis on ethical and social aspects in France and Germany. The choice of these regions represents two different tendencies in Europe. The current situation is characterized by approaching the concept of pre-school curricula, but also undeniably respects local tradition. Social and ethical aspects occupy an important position in the curricula, in educational goals and contents. Notable are mainly issues of social relationships, conflicts of values and value orientation, religion, emotionality, democracy, gender, social, intercultural and interreligious learning, etc. The paper is based on the results of research carried out in the frame of qualitative-oriented paradigm (content analysis of national and provincial curricula) and research methods of comparative education. 

Key words: curricula, educational objectives, educational contents, Germany, France, social and ethical aspects, comparative education 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze