Autoři: Jiří Mareš
Abstrakt: Pojem „pohoda“ (well-being) bývá dnes spojován hlavně se zdravotnictvím. Pohoda se však týká řady vědních oborů, včetně pedagogiky. Jde o široký pojem, který má nejméně 5–7 dílčích aspektů. Výzkumy dokládají, že jsou-li učitelé a žáci v pohodě, dostavují se školní úspěchy, ale platí to i opačně: předpokladem pohody jsou školní úspěchy učitelů a žáků. Nevhodné manažersko-byrokratické zásahy nadřízených do práce učitelů ohrožují jejich osobní pohodu. Učitelova pohoda ovlivňuje pozitivní mezilidské vztahy ve škole.
Klíčová slova: pohoda, škola, učitel, žáci
Title: CONTEMPORARY VIEWS ON THE CATEGORY OF WELL-BEING IN EDUCATION AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
Abstract: The term “well-being” is nowadays mainly associated with health care. However, well-being applies to many human disciplines, including pedagogy. It is a broad concept with at least 5–7 sub-aspects. Research shows that when teachers and pupils are well, school success occurs, but the reverse is also true: the prerequisite for wellbeing is school success for teachers and pupils. Inappropriate managerial and bureaucratic interference by supervisors in teachers’ work threatens their personal well-being. Teachers’ well-being affects positive interpersonal relationships in school.
Keywords: well-being, school, teacher, pupils
Download the article in English [PDF]: Not available