Autoři
Kristýna Šejnohová, Martin Chvál
Abstrakt
Profesní rozvoj učitelů úzce souvisí s kvalitou vzdělávacího procesu. Česká republika se zúčastnila šetření TALIS v letech 2013 a 2018. Naším cílem je sekun- dární analýza vybraného datového souboru TALIS. Vytvořili jsme sedm kategorií učitelů na základě jejich věku a délky pedagogické praxe a indexy profesního rozvoje, zpětné vazby a klimatu školy. Vzhledem k aktualizaci dotazníků jsou možnosti interpretace omezené. Můžeme však konstatovat, že existují rozdíly v hodnocení pozitivního vlivu profesního rozvoje mezi začínajícími učiteli a jejich zkušenými kolegy.
Klíčová slova
učitel, profesní rozvoj, další vzdělávání, TALIS
Title
WHAT WE KNOW ABOUT THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF CZECH TEACHERS FROM THE TALIS DATA SURVEY
Abstract
The Czech Republic participated in the TALIS survey in 2013 and 2018. Our aim is a secondary analysis of the TALIS selected data set. We have created seven categories of teachers based on the age and length of their teaching practice, as well as indexes of professional development, feedback, and school climate. Due to the updates in questionnaires, possibilities of interpretation are limited. However, we can state that there are significant differences between the novice teachers and their experienced colleagues as regards assessment of the positive impact of professional development.
Keywords
teacher, professional development, further education, TALIS
Download the article in English [PDF]: Not available