Autoři:
PaedDr. Pavel Doulík
PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.
Doc. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Anotace: V rámci pregraduální přípravy učitelů se značná část studentů setkává při studiu pedagogických a didaktických disciplín (obecná a oborové didaktiky) s problematikou pedagogického výzkumu. Nejvýraznější je to u těch, kteří si za téma své diplomové práce zvolí právě výzkum pedagogických jevů. Pedagogický výzkum, jako každá vědecká činnost, má své principy, postupy a metody, které je třeba dodržovat. Z analýzy diplomových prací (provedené zejména na PF UJEP v Ústí nad Labem) vyplývá, že studenti řeší své výzkumné problémy velmi svérázně, dopouštějí se zbytečných chyb tím, že základní principy pedagogického výzkumu nerespektují (nebo vůbec neznají), čímž pak značně klesá validita a objektivita prováděných výzkumů. Publikací věnovaných pedagogickému výzkumu je v dnešní době dostatek, ukazuje se však, že problémem je praktická aplikace teoretických poznatků. Proto jsme se rozhodli vytvořit cvičebnici vybraných metod pedagogického výzkumu. Ta by měla umožnit zájemcům praktické procvičení v základních metodách používaných při zkoumání pedagogických jevů. Jedná se o cvičebnici interaktivní a multimediální, která by měla být dostupná na internetu či CD-ROMu. Příspěvek se bude zabývat popisem postupu při tvorbě této cvičebnice a též ukázkou konkrétní úlohy, která bude součástí uvedené učební pomůcky.
Klíčová slova: pedagogický výzkum, cvičebnice, výzkumné metody, diplomové práce, interaktivita
Článek ke stažení [PDF]: Interaktivní cvičebnice pedagogického výzkumu