5. SEKCE: Výzkum kurikula
Autoři:
VLASTIMIL ŠVEC
JOSEF MAŇÁK
TOMÁŠ JANÍK
Abstrakt: Stať podává stručný přehled výzkumů kurikula ve světě i v Českérepublice. Konstatuje, že kontinuita kurikulárního výzkumu byla v Českérepublice přerušena, proto ani výsledky výzkumu nejsou zcela uspokojivé.Důsledky se projevují při zavádění nové vzdělávací koncepce do škol,zejména při realizaci nového kurikula. Nadějné jsou snahy některýchvýzkumných pracovišť, které řeší grantové projekty v oblasti kurikula.
Klíčová slova: kurikulum, výzkum, rámcové vzdělávací programy, problémyvýzkumu kurikula, učitelské vzdělávání.
Článek ke stažení [PDF]: NĚKTERÉ PROBLÉMY VÝZKUMU KURIKULA
Abstract: The paper presents a short view of curriculum research in the CzechRepublic and abroad. It notes that the continuity of curriculum researchwas interrupted in the Czech Republic, therefore the results are notsatisfactory. Consequences manifest themselves in the introduction of neweducational conceptions in the schools, especially in the implementation ofnew curriculum. Efforts of some research institutions which solve researchprojects of curriculum problems are hopeful.
Keywords: curriculum, research, educational framework programme, problems ofcurriculum research, teacher education.
Download the article in English [PDF]: Not available