Autor: Jiří Mareš
Klíčová slova: odpor vůči změnám, typy změn, jedinec, skupina, důvody odporu, projevy odporu, pozitivní aspekty
Abstrakt: Cílem příspěvku je shrnout současné poznatky o zkoumání odporu vůči změnám ve školství na úrovni jedince, skupiny, instituce a resortu. Protože jde o multidimenzionální a multioborový jev, vychází referát z poznatků pedagogiky, školního managementu, psychologie osobnosti a sociální psychologie. Odpor vůči změně teoreticky propracovali zejména: Kurt Lewin (1951), Ronald Lippitt et al. (1958) a Everrett Rogers (2003). Na základě počítačové rešerše jsou analyzovány, utříděny a prezentovány v podobě přehledového referátu: současné obecné poznatky o odporu učitelů vůči strategickým, funkčním či evolučním změnám na úrovni státu, regionu či školy. Odpor vůči změnám záleží na: typu změny, zvláštnostech prosazovatelů změny, způsobu zavádění změny, zvláštnostech adresátů změny (jedince, učitelského sboru, školy, na stupni školy a typ školy), typech odpůrců změny, použitého projevu odporu vůči změně i na zacílení odporu (na tendenci zabránit změně, tendenci ji odložit, tendenci vyjasnit a zlepšit původní pojetí změny).