Proměny profese učitele v současnosti

Autor: Doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D.

Anotace: V posledních letech se v souvislosti s nově formulovanými cíli vzdělávání pro učící se společnost či novým paradigmatem společnosti vědění široce debatuje o učitelské profesi a učitelstvu na různých úrovních zájmu. Každá úroveň se zaměřuje na svou oblast působnosti a specifické problémy a ukazuje nejen na současný stav, ale i na perspektivy učitelství. Jaká je současná profese učitele a jaká by měla být? Jak koncipovat přípravné vzdělávání, aby učitelé byly skutečnými odborníky na výchovu a vzdělávání a obstáli ve zvyšujících se nárocích na pracovní výkon? Tyto otázky si v posledních letech stále častěji klade vzdělávací politika, vzdělávací praxe a také experti a vzdělavatelé budoucích učitelů. Jedním z příspěvků k řešení problematiky rozvoje učitelské profese je výstup z výzkumného záměru Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu, který dílem postihuje obraz českého učitele v reflexi vzdělávacího kontextu na přelomu 20. a 21. století. Na základě teoretického a především empirického výzkumu dospívá k formulování determinantů, charakteristik a problémů učitelské profese v současnosti

Článek ke stažení [PDF]: Proměny profese učitele v současnosti

Diskuze