„ZLEPŠILY SE MI ZNÁMKY“: ADAPTACE UKRAJINSKÝCH DĚTÍ V ČESKÝCH ŠKOLÁCH

Autoři: Jana Obrovská, Kateřina Lojdová, Oksana Stupak, Martin Fico

Abstrakt: Válečný konflikt na Ukrajině přinesl výzvu pro české školy – začlenění velkého množství ukrajinských uprchlíků. Příspěvek je založen na rozhovorech s žáky a jejich rodiči. Zjištění se soustředí na témata sociální a akademické adaptace. Školy se zaměřily primárně na sociální adaptaci ukrajinských žáků. Byť se v třídních kolektivech vyskytují problémy, ukrajinští rodiče a žáci hovoří o učitelích a české škole veskrze pozitivně. Odvrácenou stranou této adaptační strategie je snižování akademických nároků, v jejímž důsledku ukrajinští žáci i rodiče hodnotí českou školu jako snadnou.

Klíčová slova: adaptace, ukrajinští migranti, školní vzdělávání, případové studie

Článek ke stažení [PDF]

Title: “MY GRADES HAVE IMPROVED”: ADAPTATION OF UKRAINIAN CHILDREN IN CZECH SCHOOLS

Abstract: The military conflict in Ukraine brought a challenge for Czech schools – the integration of a large number of Ukrainian refugees. This paper is based on interviews with students and their parents. The schools focused primarily on the social adaptation of Ukrainian students. Even though there are problems in class collectives, Ukrainian parents and students speak positively about teachers and Czech schools. The flip side of this adaptation strategy is the lowering of academic demands, which is why research participants consider the Czech schools to be easy.

Keywords: adaptation, Ukrainian refugees, education, case studies

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze