ANALÝZA OČNÍCH POHYBŮ ŽÁKŮ PŘI ČTENÍ Z UČEBNICE FYZIKY

Autoři: Martina Kekule, Alžběta Krejčí

Abstrakt: Cílem kvalitativní studie bylo vytipovat důležité události očních pohybů žáků při čtení učebnice z fyziky a navrhnout možné indikátory kognitivních procesů využitelné v budoucnu nejen ve výzkumu, ale také v učitelské praxi. Vzhledem k již běžně dostupné oční kameře pro účely počítačových her můžeme očekávat zapojení eyetrackingu do školní praxe. 12 žáků bylo sledováno oční kamerou (Tobii) při čtení reálného textu z učebnice fyziky (nakl. Fraus). Identifikovali jsme indikátory jak na úrovni fixací, tak na úrovni sakád. Zejména vizualizace a analýza zpětných sakadických pohybů by mohla sloužit učitelům jako podklad pro konkrétní formativní hodnocení strategií žáků při čtení a učení se z učebnice.

Klíčová slova: eyetracking, učebnice, fyzikální vzdělávání

Článek ke stažení [PDF]

Title: PUPILS’ EYE MOVEMENTS ANALYSIS WHEN READING A PHYSICS TEXTBOOK

Abstract: Distance learning can increase students’ need to learn from educational ma‑ terials. It is then important for the teacher to provide students with an effec ‑ tive formative assessment of their reading and learning strategies. One of the possibilities that can help with a clearer depiction of student processes is the eye tracking method. The device has become a common consumer product for playing computer games (Amazon, 2021) and we anticipate early use of the tech‑ nology in schools / households. The aim of the qualitative study was to identify important events of pupils’ eye movements when reading a physics textbook and to suggest possible indicators usable in the future not only in research but also in teaching practice.

Keywords: eyetracking, textbooks, physics education

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze