Autoři: Katarína Rozvadská
Abstrakt: Příspěvek přináší výsledky navazujícího výzkumu na projekt GA ČR o Netradičních studentech studujících pedagogické obory v českém terciárním vzdělávání, přičemž rozšiřuje zpracování dat na oblast narativní analýzy. Data byla získána prostřednictvím biografických rozhovorů (n = 30). Biografický pří ‑ stup umožňuje výzkumníkům zjistit, jakým způsobem je učení strukturováno v čase (Alheit, 2009) a ve vyprávění. Předkládané analýzy využívají tuto možnost pro zjištění, jakým způsobem se vyvíjel vztah k učení u studentů pedagogických oborů v průběhu celé jejich vzdělávací dráhy od mateřské školy až po začátek studia na vysoké škole a jak se projevil v jejich narativech.
Klíčová slova: biografické učení, vzdělávací dráha, dospělí studenti, terciární vzdělávání, narativní analýza
Title: BIOGRAPHICAL LEARNING FROM PREVIOUS EDUCATIONAL TRAJECTORY OF ADULT STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
Abstract: The paper presents the results of follow ‑up research to the GA ČR project Non‑traditional students studying for educational degrees in Czech tertiary education, extending the processing of the data to the area of narrative analysis. The data were collected through biographical interviews (n = 30). The biographical approach makes it possible to find out how learning is structured over time (Alheit, 2009), and in the narrative. The paper uses this opportunity to examine how the relationship to learning has developed for students in educational degrees throughout their educational trajectory from kindergarten to the beginning of current studies and how it shapes their narratives.
Keywords: biographical learning, educational trajectory, adult students, higher education, narrative analysis
Download the article in English [PDF]: Not available