Autoři: Juliana Crespo Lopes
Abstrakt: Univerzitní vzdělání bývá označováno jako nositel tradičních znalostí a mocenských struktur, kde nejsou vždy brány do úvahy znalosti studentů učitelství. Vzhledem k tomu, že studenti Universidade de Brasília mají sklon kritizovat didakticko‑pedagogické přístupy, byl v rámci jednoho předmětu realizován výzkum zaměřený na rozvoj přístupů orientovaných na studenty a na dekoloniální postupy. Prostřednictvím analýzy dat z dotazníků a studentských deníků bylo zjištěno, že studenti změnili své cesty k poznatkům o učení a vyučování od samostudia za účelem replikace teorie směrem k aktivnímu učení s dalšími studenty, které doprovázelo jejich čtení odborných textů.
Klíčová slova: učitelská příprava, dekoloniální vzdělávání, přístup zaměřený na studenty
Title: DECOLONIAL PRACTICES IN TEACHER EDUCATION— OTHER POSSIBILITIES OF KNOWLEDGE PROTAGONISTS
Abstract: There is a maintenance of knowledge and power structures on Universities and eduation students’ knowledge is particularly disregarded. Understanding the fact that Brazilian University students tend to criticize didactical ‑pedagogical approaches, this research aimed to develop student ‑centred and decolonial practices at a Teacher Education course. It was found, through questionnaires and diaries, that students shifted their pathways for learning. Before the classes started they used to mainly replicate theory through studying by themselves. During the semester they produced knowledge about teaching and learning with their colleagues alongside with reading and learning about theory.
Keywords: teacher education, decolonial education, student ‑centred approach
Download the article in English [PDF]: Not available