Autoři: Michaela Dvořáková
Abstrakt: Příspěvek představuje proměny zkoumání vývoje dětských pojetí ekonomických vztahů u žáků primární školy v závislosti na teoretických východiscích. Vlastní výzkum zaměřený na způsoby získávání peněz pro obživu rodiny zjišťuje dětská zdůvodnění rozdílné výše příjmů a obecněji sleduje míru komplexnosti pojetí oběhu peněz ve společnosti. Vlastní výsledky pak porovnává s podobně zaměřenými zahraničními výzkumy z posledních 30 let.
Klíčová slova: dětská pojetí, konceptuální změna, primární vzdělávání, finanční gramotnost.
Title: CHILDREN’S UNDERSTANDING OF ECONOMIC RELATIONS: PRIMARY SCHOOL PUPIL’S CONCEPTUALISATION OF THE MONEY CIRCULATION
Abstract: The paper study introduces the issue of the development of children’s understanding of economic relations in the period of primary education. In ‑depth interviews focused on ways to raise money for the family’s livelihood investigate children’s justifications for different income levels and more generally the concept of money circulation. It compares the results with similarly focused foreign research from the last 30 years.
Keywords: children’s understanding, conceptual change, primary education, financial literacy.
Download the article in English [PDF]: Not available