„I KNOW YOU GOT IT RIGHT“: JAK UČITELÉ ANGLIČTINY VZDĚLÁVAJÍCÍ SE PŘI ZAMĚSTNÁNÍ ZAJIŠŤUJÍ ZAPOJENÍ ŽÁKŮ BĚHEM FRONTÁLNÍ VÝUKY

Autoři: David Ryška

Abstrakt: Tato konverzačněanalytická studie se zabývá prostředky, které učitelé angličtiny vzdělávající se při zaměstnání uplatňují při frontální výuce k zapojení několika žáků najednou, a reakcemi žáků na ně. Práce analyzuje videonahrávky devíti lekcí (387 minut) vedených šesti studenty učitelství v rámci praxe. Ukazuje, že tito učitelé disponují množstvím prostředků, jimiž mohou podpořit účast svých žáků. Jejich použití je navíc často vázáno na bezprostřední cíl probíhající aktivity. Výsledky mají implikace pro vzdělávání učitelů, zejména v souvislosti s rozvojem jejich interakční kompetence ve třídě (Walsh & Li, 2013).

Klíčová slova: konverzační analýza, frontální výuka, výuka anglického jazyka, interakce ve třídě

Článek ke stažení [PDF]

Title: “I KNOW YOU GOT IT RIGHT”: HOW IN ‑SERVICE EFL TEACHERS SECURE LEARNERS’ PARTICIPATION DURING FRONTED WHOLE‑CLASS ACTIVITIES

Abstract: This conversation ‑analytic study explores the resources used by in ‑service EFL teachers to manage participation of multiple learners at once, and the learners’ reactions to them. It analyses video‑recordings of nine lessons (387 min.) taught by six in ‑service teachers during their teaching practice. The study presents a range of resources employed to secure participation and shows that their de‑ ployment is often tied to the pedagogical goal of an activity. The findings have implications for teacher education, mainly in relation to the development of their Classroom Interactional Competence (Walsh & Li, 2013).

Keywords: conversation analysis, whole‑class interaction, English as a foreign language teaching, classroom interaction

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze