Autoři: Dominik Dvořák, Anna Donovalová
Abstrakt: Česká vzdělávací politika volá po radikální redukci učiva v rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. Sociologie však upozorňuje na možné negativní důsledky orientace na klíčové kompetence pro spravedlivost vzdělá‑ vání, což je další hlavní politický cíl. V přehledové studii na základě analýzy dokumentů mezinárodních organizací a případů nedávných kurikulárních reforem předkládáme typologii přístupů k problému „přetížení kurikula“. Současně poukazujeme na alternativy k redukci osnov, jimiž jsou např. prodloužení školního dne nebo snahy o zachování poznatkově bohatého kurikula.
Klíčová slova: kurikulum, znalosti, spravedlivost, Česko
Title: HOW TO TRIM DOWN THE CURRICULUM FRAMEWORK: COMPARATIVE STUDY OF SYLLABUS CHANGES
Abstract: Current Czech educational policy has called for radical trimming down of the content of curriculum framework for compulsory school. The sociology of education, however, warned that the swing to competency ‑based curricula could have negative consequences for equity of educational opportunity. Our comparative paper reviews the approaches to address “curriculum overload” in documents of international bodies and in recent curricular reforms in Europe and beyond. We present some alternatives to syllabus reduction as rethinking school day or even introduction of knowledge ‑rich curricula.
Keywords: curriculum, knowledge, equity, Czechia
Download the article in English [PDF]: Not available