KONTEXT ČÁSTEČNĚ DIFERENCOVANÉ VÝUKY NA DRUHÉM STUPNI ZŠ

Autoři: Jana Navrátilová

Abstrakt: Příspěvek představuje současnou podobu částečné diferenciace na druhém stupni vybraných pěti základních škol ve městě Brně. Opírá se o data získaná z rozhovorů s vedením škol a individuálních rozhovorů s učiteli. Z výsledků vyplývá, že se školy uchýlily k částečně diferencovanému vzdělávání z důvodu početných tříd. Učitelé se rozhodli žáky rozdělovat do dvou skupin v hlavních předmětech, a to podle předem daného kritéria – výkonu. Cílená diferenciace pomáhá učitelům lépe reagovat na vzdělávací potřeby jednotlivých skupin žáků. Výuku diferencují podle obsahu učební látky, učebního tempa, ale také podle předpokládaných očekáváních o schopnostech žáků.

Klíčová slova: trvalá diferenciace, částečná diferenciace, diferencovaná výuka, druhý stupeň ZŠ

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE CONTEXT OF INTRA CLASS ABILITY GROUPING IN LOWER SECONDARY SCHOOLS

Abstract: This paper presents current shape of intra class ability grouping and differen ‑ tiated instruction in five lower secondary schools in Brno. This paper is based on the data gained from the interviews with the school headmasters and the teach‑ ers. The results show that schools decided to realize ability grouping because of numerous classes. Teachers decided to allocate pupils into two groups in main subjects according to predetermined criterion—the criterion of performance. Teachers use intra class ability grouping to adapt their instruction to diverse learning needs of pupils in their classrooms. Teachers modify their instructions with respect to learning content, learning time and their expectation about the abilities of the pupils in the selected groups.

Keywords: tracking, ability grouping, differentiated instruction, lower secondary school

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze