POLITIKA ROVNOSTÁŘSTVÍ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOL V SOCIALISTICKÉM ČESKOSLOVENSKU V PRŮBĚHU NORMALIZACE

Autoři: Michal Šimáně, Lenka Kamanová

Abstrakt: Tématem příspěvku je problematika politiky rovnostářství v socialistickém Československu. Konkrétním cílem autorů příspěvku je zachytit a interpretovat projevy politiky rovnostářství vládnoucí Komunistické strany Československa v každodenním životě středních odborných škol v tzv. období normalizace pohledem tehdejších učitelů těchto škol. Příspěvek vychází z historiografického proudu dějin každodennosti. Jako hlavní metoda sběru dat byla zvolena metoda orální historie, která byla doplněna studiem dobové legislativy a archivních zdrojů.

Klíčová slova: rovnostářství, střední odborné školství, učitelé, socialistické Československo, orální historie

Článek ke stažení [PDF]

Title: POLICY OF EGALITARIANISM IN EVERYDAY LIFE OF SECONDARY TECHNICAL SCHOOLS IN SOCIALIST CZECHOSLOVAKIA AFTER 1968 SOVIET OCCUPARTION

Abstract: The topic of the paper is the issue of the policy of egalitarianism in socialist Czechoslovakia. The specific aim of the authors is to capture and interpret the manifestations of the policy of egalitarianism of the ruling Czechoslovak Communist Party in the everyday life of secondary technical schools in period of normalization from teachers’ point of view. The paper is based on the historio ‑ graphical approach of everyday life history. The oral history method was chosen as the main method of data collection, which was supplemented by a study of contemporary legislation and archival sources.

Keywords: egalitarianism, secondary technical schools, teachers, socialist Czechoslovakia, oral history

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze