Autoři: Veronika Rodová, Zora Syslová
Abstrakt: Příspěvek přináší pohled na portfolio a jeho místo v reflektivně pojatém přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Autorky ve shodě s jinými autory vnímají portfolio jako fenomén, který významným způsobem ovlivňuje profesionalizační rozvoj studentek a představuje tak důležité pedeutologické téma. Výsledky přinášejí pohled na čtyři autentická portfolia jako cestu k proměně profesního myšlení studentek, které portfolio využily při státní závěrečné zkoušce.
Klíčová slova: portfolio, student, reflektivně pojaté přípravné vzdělávání, předškolní vzdělávání, profesní rozvoj
Title: PORTFOLIO AS AN IMAGE OF THE PROFESSIONAL GROWTH OF STUDENTS OF KINDERGARTEN TEACHING
Abstract: The paper provides an overview of the portfolio and its place in the reflec ‑ tive preparatory education of preschool teachers at the Faculty of Education of Masaryk University. The authors, in agreement with other authors, perceive the portfolio as a phenomenon that significantly influences the professional development of students and thus represents an important pedeutologic topic. The results provide insight into four authentic portfolios as a way to transform the professional thinking of the students who used the portfolios in the state final exam.
Keywords: portfolio, student, reflectively conceived preservice teacher training, preprimary education, professional development
Download the article in English [PDF]: Not available