PROFESNÍ PŘESVĚDČENÍ UČITELŮ V JEJICH SEBEREFLEXI

Autoři: Jaroslava Ševčíková, Jitka Plischke, Pavla Vyhnálková

Abstrakt: Profesní přesvědčení je diskutovaným pojmem, který nemá v odborné literatuře jednotný výklad. Nejčastěji je prezentován jako několik různých na sobě nezávislých přesvědčení (beliefs). Kvalitativním výzkumem jsme řešili, jak je reflektováno učiteli v praxi. Výzkumný vzorek tvořilo třicet učitelů. Data byla získávána graduálně, v rámci autorské kombinace metod sběru a zpracování dat. Sběr dat proběhl prostřednictvím autonomního psaní, hloubkových rozhovorů a sebereflexe. Zpracování dat otevřeným, axiálním a selektivním kódováním. Profesní přesvědčení je reflektováno jako konzistentní multifaktoriální fenomén tvořený dvěma dominantními složkami, a to přesvědčením o profesi a přesvědčením o sobě, že v profesi obstojím.

Klíčová slova: profesní přesvědčení, učitel, sebereflexe, kvalitativní design výzkumu, autonomní psaní

Článek ke stažení [PDF]

Title: TEACHERS’ PROFESSIONAL BELIEFS IN THEIR SELF‑REFLECTION

Abstract: Professional belief is a term currently under discussion which doesn’t reach a uniform interpretation in the professional literature. Most often it is interpret‑ ed as several different beliefs which are independent of each other. We applied qualitative research to find out how it is reflected by teachers in practice. The research sample consisted of thirty teachers. Data were obtained gradually, within the combination methods of data collection and processing. Data collection was realized through autonomous writing, in ‑depth interviews and self ‑reflection. The data has been processed through open, axial and selective coding. Professional belief is reflected as a consistent multifactorial phenomenon formed by two dominant components, namely the belief in the profession and the belief in myself that I will succeed in the profession.

Keywords: Professional belief, teacher, self ‑reflection, qualitative research design, autonomous writing

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze