Autoři: Miroslav Jurčík
Abstrakt: Přestože počet soukromých i veřejných alternativních škol stále vzrůstá, výzkumně se nachází na okraji spektra. Učitele alternativní školy, jako klíčového aktéra ve vzdělávání a jeho profesní identitu sleduje příspěvek pomocí analýzy šesti učitelů z různých alternativních škol, které realizují výuku dle principů Montessori pedagogiky. Strukturované rozhovory, vedené s učiteli jsou následně analyzovány pomocí interpretativní fenomenologické analýzy. Výsledky popisují profesní identitu učitelů, jejich motivaci k výuce na alternativní škole a k setrvání v daném alternativním směru pedagogiky.
Klíčová slova: učitel, alternativní škola, profesní identita, Montessori
Title: WHY AM I AN ALTERNATIVE SCHOOL TEACHER?
Abstract: Although the number of alternative schools is still growing, research in this area is at the edge of the spectrum. A teacher at an alternative school, as a key actor in education and his professional identity, is monitored by the paper through the analysis of six teachers from various alternative schools, who im‑ plement teaching according to the principles of Montessori pedagogy. Structured interviews with teachers are then analyzed using IPA. The results describe the professional identity of teachers, their motivation to teach at an alternative school and to stay in profession.
Keywords: teacher, alternative school, professional identity, Montessori
Download the article in English [PDF]: Not available