KOMPETENCE UČITELE: STRATEGIE VERSUS OSOBNÍ ZKUŠENOST

Autoři: Lenka Kissová, Veronika Mavrogiannopoulou Lapšanská

Abstrakt: Přestože různé národní i mezinárodní dokumenty (např. Strategie 2030+) hovoří o nutnosti vytváření kompetenčních profilů či charakteristik kvality učitele, v praxi jsou tyto dokumenty často pouze obecnými vodítky pro učitelovy kompetence. Tato studie analyzuje, jak učitelé subjektivně vnímají svoje kompetence ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání a jak tento pohled odpovídá strategickým dokumentům. Při analýze vycházíme ze 34 hloubkových rozhovorů s pedagogickými pracovníky 3 škol s rozsáhlou inkluzivní praxí. Předběžné výsledky ukazují, že učitelé vnímají svoji přípravu jako nedostatečnou pro práci s rozmanitou třídou.

Klíčová slova: Kompetence učitele, inkluzivní vzdělávání, postoje, odborný rámec

Článek ke stažení [PDF]

Title: TEACHERS’ COMPETENCE: STRATEGIC VERSUS PERSONAL VIEW

Abstract: Even though the different national and international documents, such as Strategy 2030+, stress the necessity to formulate clear competence profiles or characteristics of high ‑quality educators, in practice they remain only at the level of general references. We analyse how teachers perceive competences they have in relation to inclusive education, and how these match strategic documents. The analysis is based on 34 in ‑depth interviews with pedagogical staff of 3 schools with extensive inclusive practice. Preliminary results show that teachers perceive their training as insufficient to work with a diverse classroom.

Keywords: Teachers’ competences, inclusive education, attitudes, professional framework

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze