ROZVOJ UČITELSKÉ PŘÍPRAVY NA KATEDŘE GEOGRAFIE PDF MU: VÝSLEDKY ANALÝZY VSTUPNÍCH DAT O STUDENTECH

Autoři: Michaela Spurná, Anna Hrazdilová

Abstrakt: Cílem příspěvku je přiblížit plán rozvoje učitelské přípravy na katedře geografie PdF MU a výsledky ze vstupních dat o studentech. Klíčovým faktorem v rozvoji učitelské přípravy jsou nastupující studenti a jejich charakteristiky (hodnoty, přesvědčení a povědomí o učitelství a oboru). V druhé polovině roku 2020 proběhl sběr dat zaměřený na charakteristiky nastupujících studentů (N = 90). Dotazník vychází z myšlenek Brooks (2016) a Mifsud (2018). Analýza ukázala různé typy studentů. Výsledky z analýzy pomáhají individualizovat studium a rozvíjet oborovou identitu budoucích učitelů.

Klíčová slova: studenti učitelství, geografie, identita, rozvoj učitelské přípravy, dotazník, empirický výzkum

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE DEVELOPMENT OF TEACHER EDUCATION AT THE DEPARTMENT OF GEOGRAPHY, FACULTY OF EDUCATION, MASARYK UNIVERSITY: RESULTS ANALYSIS OF THE STUDENTS’ INPUT DATA

Abstract: The aim of the paper is to introduce the plan for the initial teacher education at the Department of Geography, Faculty of Education MU and to present the results of the input data about the students. The students and their character‑ istics (values, beliefs, awareness about the teaching and discipline) are the key factors in the teacher education. Data for the analysis were collected in the end of year 2020 from the students in the beginning of their studies (N = 90). The questionnaire was based on Brooks (2016) and Mifsud (2019) and the analysis showed diverse types among the students. The analysis results help to individ ‑ ualize their studies and to develop their teacher subject identity.

Keywords: pre ‑service teachers, geography, identity, development of teachers’ education, questionnaire, empirical research

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze