SILNÉ A SLABÉ STRÁNKY FENOMENOGRAFIE: LITERÁRNÍ PŘEHLEDOVÁ STUDIE

Autoři: Lukáš Plch

Abstrakt: Fenomenografie je mezinárodně uznávaným kvalitativním výzkumným de ‑ signem, který umožňuje prozkoumat, jakými rozdílnými způsoby lidé vnímají a rozumí světu kolem sebe. V tomto příspěvku jsou shrnuta zjištění z literárního přehledu zahrnujícího 24 metodologických studií zaměřených na její silné a slabé stránky. Diskutovány jsou argumenty pro její využití. Jde o popis vnímání zkušeností integrujícím způsobem a možnost přímé návaznosti na efektivnější designování samotných kurzů a úpravy kurikul v terciárním vzdělávání. Její limity lze rozdělit na teoreticko‑filozofické, metodologické a kognitivní.

Klíčová slova: fenomenografie, kvalitativní výzkum, metodologie, pedagogické vědy

Článek ke stažení [PDF]

Title: STRENGTHS AND WEAKNESSES OF PHENOMENOGRAPHY: LITERATURE REVIEW

Abstract: Phenomenography is an internationally acknowledged qualitative research design which enables us to explore the different ways in which people perceive and understand the world around them. This article summarizes the results of a literature review including 24 methodological studies focusing on the strengths and weaknesses of phenomenography. Description of perceived experience in a hollistic way and direct applicability in a higher education environment are dis‑ cussed. It also addresses weaknesses divided into three: theoretical ‑philosophical, methodological, and cognitive.

Keywords: phenomenography, research methodology, qualitative research, edu‑cational sciences

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze