Autoři: Markéta Košatková
Abstrakt: Příspěvek se zabývá Situační analýzou (SA) a jejím posunem od zakotvené teorie (ZT). Distinkci lze identifikovat na úrovni interpretačních vizualizací, diskurzivních aplikací, analytických postupů, ale i proměny kvalitativního paradigmatu v pedagogickém výzkumu. Metodologická transformace bude ilustrována na příkladu realizovaného inkluzivního výzkumu vzdělávání v České republice. Cílem je představit výhody a limity situační metodologie pedagogických inter- akcí.
Klíčová slova: Situační analýza, zakotvená teorie, kvalitativní pedagogický výzkum, diskurz, inkluze
Title: SITUATIONAL ANALYSIS IN THE RE-CONSTRUCTION OF PEDAGOGICAL RESEARCH
Abstract: The paper deals with Situational analysis (SA) and its shift from grounded theory. Differences can be identified at the level of interpretive visualizations, discursive applications, analytical practices, and the shifting qualitative paradigm in educational research. The methodological transformation will be illustrated by the example of inclusive education research in the Czech Republic. The aim is to present the advantages and limitations of the situational methodology of pedagogical interactions.
Keywords: Situational analysis, grounded theory, qualitative educational research, discourse, inclusion
Download the article in English [PDF]: Not available