SUBJEKTIVNĚ VNÍMANÁ PRACOVNÍ SCHOPNOST UČITELŮ STŘEDNÍCH ŠKOL

Autoři: Klára Harvánková

Abstrakt: Učitelé hrají klíčovou roli v rozvoji celého školského systému. Přesto nejen český vzdělávací systém stojí před otázkou, jak se vyrovnat se stárnoucími učitelskými sbory a s nízkou mírou absolventů. Jedním z možných přístupů k řešení těchto výzev je koncept pracovní schopnosti. Cílem příspěvku je na základě analýzy 14 polostrukturovaných rozhovorů představit první výsledky, které hlouběji odkrývají subjektivní vnímání a podporu pracovní schopnosti učitelů středních škol. Prvotní analýzy například ukazují, že pracovní schopnost je z pohledu středoškolských učitelů vnímána především jako vlastní zodpovědnost, do které rozdílnou mírou vstupují další okolnosti jako je nezdravý životní styl učitelů SŠ, vyšší míra stresu či absentující zpětná vazba ze strany vedení.

Klíčová slova: pracovní schopnost, učitelé, životní styl

Článek ke stažení [PDF]

Title: SUBJECTIVELY PERCEIVED WORKING ABILITY OF UPPER‑SECONDARY SCHOOL TEACHERS

Abstract: Teachers play a key role in the development of the whole school system. Nevertheless, it is not only the Czech education system that faces the question of how to cope with aging teaching staff and low graduation rates. One possible approach to address these challenges is the concept of work ability. The aim of the paper is based on the analysis of 14 semi ‑structured interviews to present the first results, which more deeply reveal the subjective perception and sup ‑ port of the work ability of upper ‑secondary school teachers. Initial analyses, for example, show that, from the point of view of upper ‑secondary school teachers, work ability is perceived primarily as their responsibility, to which other cir‑ cumstances, such as the unhealthy lifestyle of secondary school teachers, higher level of stress, or absent feedback from management.

Keywords: work ability, teachers, lifestyle

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze