Autoři: Michaela Dvořáková
Abstrakt: Jednou z otázek, kterou přináší probíhající revize kurikula základního vzdělávání, je možnost a vhodnost integrace učiva ve vzdělávacích oblastech. Tato diachronní komparativní studie popisuje proměny společenskovědního vzdělávání v české primární škole v průběhu 20. a 21. století. Studie vychází z analýzy kurikulárních dokumentů spojených s reformami let 1931, 1976 a 1992 a 2007, které kombinuje s popisem kontextu a procesu jejich vzniku. Výsledkem je popis vývojových tendencí a představení typově odlišných způsobů výběru a integrace učiva společenskovědních předmětů. Analýza minulých reformních pokusů přispívá k teorii tvorby kurikula a může inspirovat tvůrce (modelových) školních vzdělávacích programů nebo autory učebních materiálů.
Klíčová slova: společenské vědy; primární vzdělávání; kurikulum; komparativní analýza; Česko
Title: SOCIAL STUDIES IN CZECH PRIMARY SCHOOL: APPROACHES TO SELECTION AND INTEGRATION OF SUBJECT MATTER
Abstract: One of the key questions raised by the ongoing revision of the Czech curricular frameworks is the possibility and appropriateness of integrating the curriculum in educational areas. This diachronic comparative study describes changes in social studies in Czech primary schools during the 20th and 21st centuries. The study is based on the analysis of curriculum documents associated with the reforms of 1931, 1976 and 1992 and 2007 combined with a description of the context and process of their creation. The result is a description of developmental tendencies and a presentation of different approaches to selection and integration of subject matter of social studies. The study contributes to the theory of curriculum making and can inspire the developers of school curricula.
Keywords: social studies; primary education; curriculum; comparative analysis; Czechia
Download the article in English [PDF]: Not available