Autoři: Michaela Pachelová
Abstrakt: Některé výzkumy ukazují na nízký zájem učitelů o výchovu k prosociální‑ mu chování na českých školách. Cílem textu je popsat školní strategie výchovy k prosociálnímu chování prostřednictvím aktivity školní sněm na vybrané škole. K naplnění tohoto cíle byla zvolená výzkumná strategie deskriptivní případové studie. Metodami sběru dat byly zvoleny polostrukturované rozhovory s učiteli a pozorování. Z výsledků je zřejmé, že aktivita přináší příležitosti k rozvoji pro‑ sociálního chování a podle názorů učitelů rozvíjí schopnost empaticky naslouchat a vyjadřovat své názory. Silná stránka sledované aktivity byla v respektující komunikaci mezi žáky a učiteli, v podávání zpětné vazby žákům popisným jazykem, využívání vrstevnického učení a skupinové dynamiky.
Klíčová slova: prosociální výchova, respektující komunikace, školní sněm
Title: PROSOCIAL BEHAVIOR EDUCATION THROUGH SCHOOL PARLIAMENT ACTIVITIES
Abstract: Some research shows a low interest of teachers in education for prosocial behavior in Czech schools.The aim of the text is to describe school strategies of education for prosocial behavior through the activity of the school parliament. To fulfill this goal, a research strategy of a descriptive case study was chosen. Observations and semi ‑structured interviews with teachers were chosen as data collection methods. It is clear from the results that the activity brings oppor‑ tunities for the development of prosocial behavior and, according to teachers, develops the ability to listen empathetically and express their opinions. The strength of the monitored activity was in respecting communication between pupils and teachers, in providing feedback to pupils in descriptive language, the use of peer learning and group dynamics.
Keywords: prosocial education, respectful communication, school parliament
Download the article in English [PDF]: Not available