Autorka: Michaela Bílá
Abstrakt: Příspěvek představí výsledky systematické přehledové studie zaměřené na te- oretickou konceptualizaci motivace ve vzdělávání dospělých v období 2005–2025. Primárním cílem je identifikovat konceptualizace a teorie motivace používané v poli vzdělávání a učení dospělých. Sekundárním cílem je popsat vývoj těchto přístupů v průběhu sledovaného období. Studie metodologicky vychází z rámce systematického přehledu literatury podle Denyera a Tranfielda (2009) a zaměřuje se na analýzu odborných článků získaných z databází Web of Science a Scopus. Na základě získaných poznatků příspěvek poskytne ucelený přehled vývoje tohoto výzkumného pole a přispěje k probíhajícím diskusím o pojetí motivace v sociálních vědách.
Klíčová slova: motivace, vzdělávání dospělých, celoživotní učení, systematická přehledová studie
Title: THEORIES OF MOTIVATION IN THE FIELD OF ADULT EDUCATION: SYSTEMATIC REVIEW
Abstract: This paper presents the results of a systematic review study focusing on the theoretical conceptualisation of motivation in adult education over the period 2005–2025. The primary aim is to identify conceptualisations and theories of motivation used in the field of adult education and learning. The secondary aim is to describe the evolution of these approaches over the period. Methodologically, the study is based on the systematic literature review framework of Denyer and Tranfield (2009) and focuses on the analysis of scholarly articles retrieved from the Web of Science and Scopus databases. Based on the findings, the paper will provide a comprehensive overview of the development of this field of research and contribute to ongoing debates on the concept of motivation in the social sciences.
Keywords: motivation, adult learning, lifelong learning, systematic literature review
Download the article in English [PDF]: Not available