Autor: Milena Lipnická, Július Lomenčík
Abstrakt: Příspěvek prezentuje vybrané výsledky syntaktické analýzy výpovědí pět až šestiletých dětí o pojmech čtenářské gramotnosti zaměřené na složení vět z hle- diska gramatické výstavby. Údaje pro analýzu poskytli individuální rozhovory s dětmi na konci pre-primárního vzdělávání. U každého pojmu odpovídali na otázky: deskriptivní (Co to je?), aplikační (Nač to slouží? Na co to je?), hodno- tící (Co by bylo, kdyby nebylo?) a identifikující zdroj poznání (Odkud to víš?). Obsahově bylo analyzováno 2365 transkriptů výroků. Děti nejčastěji hovořili jednoduché věty (47 %), méně souvětí, z toho podřadné (15 %), souřadné (12 %) a složené (9 %). Syntaktická analýza informuje o schopnostech dětí, které mohou být zahrnuty do východisek tvorby kurikul v oblasti komunikace v preprimár- ním i primárním vzdělávání.
Klíčová slova: děti předškolního věku, čtenářská gramotnost, pojmy, složení vět, obsahová analýza
Title: SYNTACTIC ANALYSIS OF CHILDREN’S STATEMENTS ABOUT CONCEPTS
Abstract: This paper presents selected results of a syntactic analysis of five to six-year-old children’s utterances on literacy concepts focusing on sentence composi- tion in terms of grammatical construction. Data for the analysis were provided by individual interviews with children at the end of pre-primary education. For each concept, they answered the following questions: descriptive (What is it?), applicative (What is it for?), evaluative (What would it be if it weren’t?), and identifying the source of knowledge (How do you know?). 2,365 transcripts of utterances were analyzed for content. Children most frequently spoke simple sentences (47%), with fewer sentences including subordinate clauses (15%), co- ordinate clauses (12%) and compound clauses (9%). Syntactic analysis informs children’s abilities that can be included in the basis for curriculum development in communication in both pre-primary and primary education.
Keywords: preschool children, literacy, concepts, sentence composition, content analysis
Download the article in English [PDF]: Not available