Autor: Jana Kočí
Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na české menšinové školy v Chorvatsku a krajanské učitele. Cílem je zhodnotit jejich společenskou odpovědnost v integračním proce- su a jejich podíl na kulturním životě celé menšiny. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů s krajanskými učiteli je analyzována péče o českou národní identitu v současném českém školství v Chorvatsku, a to primárně skrze tři analytické kategorie, jež lze označit za národní symboly podporující zachování identity a které jsou přítomny v samotné podstatě českého menšinového vzdělávání. Jsou jimi český jazyk, spolkový a kulturní život a historické vědomí.
Klíčová slova: krajané, česká menšina, Chorvatsko, menšinové školství
Title: SOCIAL RESPONSIBILITY OF TEACHERS IN CZECH SCHOOLS IN CROATIA IN THE CONTEXT OF PRESERVING MINORITY IDENTITY
Abstract: The paper focuses on Czech minority schools in Croatia and Czech teachers. The aim is to evaluate their social responsibility in the integration process and their contribution to the cultural life of the entire minority. Through in-depth interviews with the compatriot teachers, the care for Czech national identity in contemporary Czech education in Croatia is analysed, primarily through three analytical categories that can be identified as national symbols supporting the preservation of identity and that are present in the very essence of Czech minority education. These are the Czech language, social and cultural life and historical consciousness.
Keywords: compatriots, Czech minority, Croatia, minority education
Download the article in English [PDF]: Not available