Autoři: Tomáš Hubálek, Zuzana Cieslarová, Katka Němečková, Štěpán Kalus
Abstrakt: Edukační proces je ovlivněn celou řadou faktorů, které působí na jeho průběh a efektivitu. Některé z nich lze identifikovat v přímé návaznosti na školní předměty. Naší snahou je systematické zkoumání těchto specifických aspektů, které ovlivňují edukační proces v předmětu výchova k občanství (dále VkO) a které zároveň souvisí s charakterem VkO, jak je definována v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělání (MŠMT, 2023a). Cílem výzkumu je identifikovat a popsat tato specifika a zjistit, do jaké míry je Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, 2023b), včetně nově vytvářeného oborově specifického rámce, reflektuje. Design výzkumu je kvalitativní, konkrétně využívá polostrukturované hloubkové rozhovory analyzované dle kódovacích principů zakotvené teorie.
Klíčová slova: výchova k občanství, edukační proces, kritická místa, základní vzdělávání, kompetence učitele
Title: SPECIFIC ASPECTS OF EDUCATIONAL PROCESS IN CIVICS EDUCATION IN RELATION TO TEACHER COMPETENCY FRAMEWORKS
Abstract: The educational process is influenced by a variety of factors that affect its course and effectiveness. Some of these can be identified in direct connection to specific school subjects. The aim is to systematically examine these specific aspects that influence the educational process in Civics Education and that are also linked to the nature of it as defined in curricular documents for elementary education. The aim of this research is to identify and describe these specifics and to determine the extent to which the competency frameworks for teaching grad- uates, including the newly developed subject-specific framework, reflect them. The research design is qualitative, utilizing semi-structured in-depth interviews analyzed according to the coding principles of grounded theory.
Keywords: Civics Education, educational process, critical areas, elementary edu- cation, teacher’s competencies
Download the article in English [PDF]: Not available