Autorka: Monika Šindelková
Abstrakt: Příspěvek představuje výsledky probíhajícího výzkumu zaměřeného na tzv. netradiční metody ve výuce českého jazyka, a to z pohledu samotných tvůrců. Cílem je zjistit, proč autoři tvoří tzv. netradiční metody a zároveň jaký je přístup a předpoklady tvůrců k tvorbě těchto metod. Do výzkumu bylo zapojeno celkem 6 respondentů/tvůrců. Byl zvolen smíšený typ výzkumu kombinující kvantitativní a kvalitativní přístupy. Pro sběr dat jsme použili dotazník, který sloužil jako východisko pro polostrukturovaný rozhovor. Získaná data byla zpracována technikou otevřeného kódování. Výsledky přispějí zejména k porozumění procesu tvorby těchto materiálů a zároveň budou reflektovány při další části výzkumu, tj. při ověřování funkčnosti a efektivity vybraných tzv. netradičních metod ve výuce českého jazyka.
Klíčová slova: didaktika českého jazyka; výukové metody; tzv. netradiční metody
Title: „NON-TRADITIONAL” METHODS IN TEACHING CZECH LANGUAGE THROUGH THE EYES OF THE AUTHORS
Abstract: The paper presents the results of an ongoing research focused on so called non-traditional methods in teaching Czech language – from the perspective of its authors. The aim is to find out why authors create so-called non-traditional methods and also what the approach and assumptions of the creators are in the creation of these methods. A total of 6 respondents/creators were involved in the research. The research was conducted using a mixed design, combining quantitative and qualitative approaches. A questionnaire was used to collect data and served as a starting point for a semi-structured interview. The data were processed using open coding technique. The results will contribute especially to the understand- ing of the process of creating these materials and will also be reflected in the research of the functionality and effectiveness of selected so called non-traditional methods in teaching Czech language.
Keywords: Czech language didactics; teaching methods; so called non-traditional methods
Download the article in English [PDF]: Not available