INKLUZIVNÍ KULTURA ŠKOLY: DIVERZITA A KAŽDODENNOST PŘÍPADOVÁ STUDIE ŠKOLY

Autoři: Lenka Ďulíková, Markéta Sedláková, Miroslav Bielik

Abstrakt: Příspěvek představuje etnografickou sondu do vybrané základní školy s cílem odhalit fungující inkluzivní strategie, které jsou součástí kultury školy. Data byla sbírána prostřednictvím zúčastněného pozorování a rozhovorů s vybranými ak‑ téry školy. Zaměřujeme se na zkušenost s diverzitou a vzdělání v oblasti inkluze. Vybraná škola má dlouholetou zkušenost s individualizací potřeb všech aktérů školy, což vytváří senzitivní vzdělávací ekosystém. Diverzita je tam každodenní zkušeností. Vnitřní motivace k dalšímu sebe ‑vzdělání pomáhá učitelům efektivně praktikovat inkluzi.

Klíčová slova: inkluze, etnografie, diverzita, vzdělání, Situační analýza

Článek ke stažení [PDF]

Title: INCLUSIVE SCHOOL CULTURE: DIVERSITY AND EVERYDAY LIFE CASE STUDY OF ONE SCHOOL

Abstract: The paper presents the results of ethnographic research on effective inclusive strategies that are part of the school culture in the given elementary school. Observations and interviews with school personnel were the sources of the data. This paper focuses on experience with diversity and training in inclusive aspects of education. The given school has a long ‑term experience with heterogeneous school actors’ needs, which create a sensitive educational ecosystem; thus the diversity is an everyday experience. Various forms of training support teachers’ ability to effectively manage inclusive education.

Keywords: inclusion, communication, parallelization and differentiation of teaching, situational analysis

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze