APLIKACE SCÉNÁŘŮ V CINEMATICKÉ VR: VYUŽITÍ SIMULACÍ PŘI ROZVOJI KOMUNIKAČNÍCH KOMPETENCÍ A RESILIENCE STUDENTŮ UČITELSTVÍ

Autoři: Dalibor Kučera, Veronika Káplová

Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na zhodnocení simulací a využití konkrétních scénářů v cinematické virtuální realitě, které byly využité v projektu VR TEAM při rozvoji komunikačních kompetencí a resilience studentů učitelství (n = 173). Výsledky poukazují na to, že většina účastníků hodnotila scénáře jako autentické a umožňující hluboký prožitek imerze. Některé scénáře byly nicméně vnímány jako příliš náročné, což upozorňuje na potřebu jejich další optimalizace. K evaluaci byly využity vlastní škály hodnotící efektivitu scénářů, iGroup Presence Questionnaire (iPQ), PANAS a Virtual Reality Sickness Questionnaire (VRSQ). Studie navrhuje směry pro budoucí vývoj VR simulací ve vzdělávání a učitelské přípravě.

Klíčová slova: cinematická virtuální realita, učitelská příprava, komunikační kompetence, resilience, evaluace scénářů

Článek ke stažení [PDF]

Title: APPLICATION OF SCENARIOS IN CINEMATIC VR: UTILIZING SIMULATIONS TO DEVELOP COMMUNICATION COMPETENCIES AND RESILIENCE IN STUDENT TEACHERS

Abstract: The paper focuses on the evaluation of simulations and the use of specificscenarios in cinematic virtual reality (C-VR) applied in the VR TEAM project to develop communication competencies and resilience in student teachers (n = 173). The results indicate that most participants rated the scenarios as authentic and enabling a deep immersive experience. However, some scenarios were perceived as overly demanding, highlighting the need for further optimization. Evaluation tools included custom scales for assessing scenario effectiveness, the iGroup Presence Questionnaire (iPQ), PANAS, and the Virtual Reality Sickness Questionnaire (VRSQ). The study suggests directions for the future development of VR simulations in education and teacher training. 

Keywords: cinematic virtual reality, teacher training, communication competences, resilience, scenario evaluation

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze