Autor: Irena Smetáčková, Hana Sotáková, Vojtěch Ondráček
Abstrakt: Politika a občanství jsou jednou z oblastí, které se dotýká občanská výchova. Prostřednictvím školy by se studující měli získat dostatek znalostí a naučit se o politice přemýšlet. To je důležité, jak pro jejich budoucí občanské postoje a chování, tak i potenciální vlastní politickou kariéru. Příspěvek prezentuje výsledky dílčí studie projektu G-Epic, který je zaměřen na zvyšování politické self-efficacy a probíhá napříč pěti státy (Česká republice, Velká Británie, Belgie, Dánsko a Německo). Studie využívala škálu genderových stereotypů o politice a otevřenou otázku s krátkou odpovědí. Jejich prostřednictvím jsme mapovali žákovské představy. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 283 studujících 7.–9. tříd ZŠ z 23 tříd napříč uvedenými pěti státy. Výsledky ukázaly, že žákovské představy politiky jsou redukovány na soupeření politických stran a obsahují negativní postoje. Politika je považována za spíše mužskou doménu a studující očekávají od žen menší míru schopností i úspěchů. Tyto tendence byly silnější mezi českými studujícími a zároveň mezi chlapci.
Klíčová slova: politika, žákovské představy, gender gap, genderové stereotypy
Title: WHAT IS POLITICS: ARE BOYS AND GIRLS IN AGREEMENT?
Abstract: Politics and citizenship are among the areas covered by civic education. Through school, students should gain sufficient knowledge and learn to think about politics. This is important both for their future civic attitudes and behavior and for their potential political career. The paper presents the results of a partial study of the G-Epic project, which is focused on increasing political self-efficacy and is taking place across five countries (the Czech Republic, the United Kingdom, Belgium, Denmark and Germany). The study used a scale of gender stereotypes about politics and an open question with a short answer. We used them to map students’ ideas. A total of 283 students in grades 7–9 of elementary schools from 23 classes across the five countries participated in the questionnaire survey. The results showed that students’ ideas about politics are reduced to the competition between political parties and contain negative attitudes. Politics is considered to be a male sphere, and students expect women to have a lower level of abilities and success. These tendencies were stronger among Czech students and also among boys.
Keywords: politics; student’s ideas; gender gap, gender stereotypes
Download the article in English [PDF]: Not available