Autor: Jakub Matula
Abstrakt: Tato přehledová studie zkoumá koncept geografického nadání v kontextu vzdělávání a zdůrazňuje jeho význam a potenciál pro rozvoj. Geografické nadá- ní, definované jako výjimečné schopnosti v chápání a používání geografických pojmů, je stále více uznáváno jako zásadní pro řešení globálních výzev. Přehled syntetizuje poznatky z osmi vybraných publikací a zdůrazňuje komplexní povahu identifikace a podpory geograficky nadaných žáků. Pojednává o charakteristi- kách, které tyto studenty odlišují, včetně pokročilých kognitivních schopností, prostorového uvažování a interdisciplinárního porozumění. Přehled dále nasti- ňuje účinné strategie pro stimulaci geografického nadání, jako je poskytování vhodných výzev, podpora autentického geografického myšlení a začlenění ma- povacích dovedností do vzdělávacích programů.
Klíčová slova: geografie, geografické nadání, nadaní žáci, geograficky nadaní žáci
Title: GEOGRAPHICAL TALENT: A SYSTEMATIC REVIEW
Abstract: This review explores the concept of geographic talent in the context of edu- cation and highlights its importance and potential for development. Geographic talent, defined as exceptional ability in understanding and using geographic con- cepts, is increasingly recognized as essential for addressing global challenges. This review synthesizes findings from eight selected publications and highlights the complex nature of identifying and supporting geographically gifted learners. It discusses the characteristics that distinguish these students, including advanced cognitive skills, spatial reasoning, and interdisciplinary understanding. The re- view also outlines effective strategies for stimulating geographic talent, such as providing appropriate challenges, encouraging authentic geographic thinking, and incorporating mapping skills into educational programs.
Keywords: geography, geographical talent, gifted students, geographically gifted students
Download the article in English [PDF]: Not available