Autoři: Lenka Ďulíková
Abstrakt: Tento příspěvek vychází z etnografického výzkumu zaměřeného na spolupráci mezi učiteli a asistenty pedagoga na finské základní škole. Výzkum, založený na pozorování a rozhovorech s pedagogy, asistenty a odborníky, ukazuje, že efektivně nastavená spolupráce mezi pedagogickými a podpůrnými profesemi je klíčová pro implementaci třístupňového systému podpory a umožňuje flexi- bilní reakce na diverzifikované potřeby žáků. Finský model vzdělávání integruje třístupňovou podporu přímo do každodenní pedagogické praxe, přičemž klade důraz na partnerskou spolupráci mezi učiteli a asistenty pedagoga. Tento přístup nejen posiluje inkluzivní vzdělávací prostředí, ale také umožňuje poskytování podpory podle aktuálních potřeb žáků, aniž by bylo nezbytné primárně stanovovat formální diagnózu.
Klíčová slova: Finsko, spolupráce, třístupňový systém podpory, inkluze
Title: COOPERATION AS A NETWORK OF INTERACTIONS IN THE IMPLEMENTATION OF A THREE-TIER SUPPORT SYSTEM IN A FINNISH SCHOOL
Abstract: This paper is based on ethnographic research on collaboration between teachers and teaching assistants in a Finnish primary school. The research, based on observations and interviews with teachers, teaching assistants and professionals, shows that an effective collaboration between the teaching and support professions is essential for the implementation of a three-tiered system of support and enables flexible responses to the diversified needs of pupils. The Finnish model of education integrates three-tier support directly into everyday pedagogical practice, emphasising partnership between teachers and teaching assistants. This approach not only fosters an inclusive learning environment but also allows support to be provided according to the actual needs of the pupils without the need for a formal diagnosis in the first place.
Keywords: Finland, cooperation, three-tier support system, inclusion
Download the article in English [PDF]: Not available