Autoři: Helena Pospíšilová, Tereza Kolumber
Abstrakt: Cílem příspěvku je identifikovat a popsat strategie, které účastníci univerzit třetího věku používají při setkání s dezinformacemi. Zdrojem dat jsou tři fokusové skupiny, které byly realizovány v Moravskoslezském kraji. Data byla analyzována pomocí tematické analýzy, ze které vzniklo několik (sub)témat. Výsledky výzkumu ukazují, že respondenti využívají tři strategie při setkání s dezinformacemi: ověření, odmítnutí nebo bezradnost (nejistota). Ověřování spočívá v porovnání s důvěryhodnými zdroji, ale ne všichni to považují za snadné, anebo dokonce nutné. Odmítání zahrnuje opatrnost, nedůvěru a ignorování podezřelých zpráv. Nejistota a bezradnost nastává, když respondenti neví, jak s informací naložit, případně kde ji ověřit.
Klíčová slova: senioři, univerzity třetího věku, dezinformace, digitální gramotnost
Title: STRATEGIES USED WHEN DEALING WITH DISINFORMATION FROM THE PERSPECTIVE OF PARTICIPANTS OF UNIVERISTIES OF THE THIRD AGE
Abstract: This paper aims to identify and describe the strategies participants in thirdage universities use when dealing with disinformation and misinformation. The data source is three focus groups conducted in the Moravian-Silesian Region. The data were analysed using thematic analysis, from which several (sub)themes emerged. The research results show that respondents use three strategies when dealing with disinformation and misinformation: verification, rejection or cluelessness (uncertainty). Verification consists of checking against credible sources, but not all find this easy or necessary. Rejection involves caution, mistrust and ignoring suspicious news. Uncertainty and cluelessness arise when respondents do not know how to handle information or where to verifyit.
Keywords: seniors, universities of the third age, misinformation, digital literacy
Download the article in English [PDF]: Not available