INTERVENCE DYSLEXIE S VYUŽITÍM EYE-TRACKINGU: PÁROVÉ ČTENÍ

Autor: Nicol Dostálová

Abstrakt: Dyslexie je specifická porucha učení, která se projevuje komplikacemi a ne- přesnostmi během čtení a následným porozuměním. Dyslexie se obvykle projevu- je na začátku školní docházky, kdy se začínající čtenář blíže seznamuje s textem. Z tohoto důvodu je klíčové, aby byla dyslexie včas a přesně diagnostikována a navazovala na ni přesně cílená intervence, která je pro dyslektického čtenáře přínosná a rozvíjí základní dovednosti pro osvojení čtení, což zahrnuje mimo jiné rozvoj plynulosti čtení a následné porozumění. Cílem tohoto příspěvku je představit komplexní systém DeveLex, který je určen pro intervenci dyslexie s využitím eye-trackingové technologie, jehož součástí je ukázka implementace párového čtení zaměřeného na rozvoj čtenářské plynulosti u dyslektiků.

Klíčová slova: dyslexie, eye-tracking, intervence, reedukace, párové čtení

Článek ke stažení [PDF]

Title: DYSLEXIA INTERVENTION USING EYE-TRACKING: A PAIRED READING TASK

Abstract: Dyslexia is a specific learning disorder characterized by difficulties and inac- curacies in reading and subsequent reading comprehension. Dyslexia usually emerges at the beginning of school, when the novice reader is becoming more familiar with the text. For this reason, it is crucial that dyslexia is diagnosed early and accurately, followed by a precisely targeted intervention that ben- efits the dyslexic reader and develops the basic skills for reading acquisition, which includes but is not limited to, the development of reading fluency and subsequent comprehension. The aim of this paper is to present the DeveLex, a comprehensive system developed for dyslexia intervention using eye-tracking technology, incorporating a demonstration of the paired reading task targeted at the development of reading fluency in dyslexics.

Keywordsdyslexia, eye-tracking, intervention, re-education, paired reading

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze