Autoři: Miroslava Tomashevska, Miroslav Procházka
Abstrakt: Příspěvek reaguje na aktuální problematiku integrace ukrajinských žáků v českých školách. Představuje dílčí výsledky výzkumu, který si kladl za cíl nalézt odpovědi na následující otázky. Jak efektivně podpořit ukrajinské žáky v českých školách v heterogenních třídách? Jaké strategie přinášejí nejlepší výsledky a kde stále narážíme na bariéry? Příspěvek analyzuje integrační proces ukrajinských dětí ve školním prostředí s důrazem na jejich sociální a akademickou adaptaci. Hlavní pozornost byla věnována vnímání sociálních aspektů adaptace, konkrétně byly sledovány pohledy na vztahy mezi ukrajinskými žáky a jejich českými vrstevníky, vyhodnoceny byly názory na roli pedagogických pracovníků v poskytování pedagogické a psychologické podpory ukrajinským žákům. Výsledky potvrzují, že efektivní integrace ukrajinských žáků vyžaduje koordinované úsilí škol, učitelů i rodičů, přičemž zásadní roli hrají cílená jazyková podpora a strategie sociální inkluze.
Klíčová slova: adaptace, heterogenní třída, sociální integrace, inkluzivní vzdělávání
Title: HOW ARE UKRAINIAN CHILDREN BEING INTEGRATED INTO SCHOOLS?
Abstract: This paper addresses the current issue of integrating Ukrainian students into Czech schools. It presents partial research findings aimed at answering the following questions: How can Ukrainian students in heterogeneous classrooms be effectively supported? Which strategies yield the best results, and where do barriers persist? The study analyzes the integration process of Ukrainian children in the school environment, focusing on their social and academic adaptation. Particular attention is given to the social aspects of adaptation, specifically exam- ining relationships between Ukrainian students and their Czech peers. The study also evaluates the role of educators in providing pedagogical and psychological support to Ukrainian students. The findings confirm that effective integration requires coordinated efforts by schools, teachers, and parents, with targeted language support and social inclusion strategies playing a fundamental role.
Keywords: adaptation, heterogeneous classroom, social integration, inclusive education
Download the article in English [PDF]: Not available