Autor: Anna Drobná, Anna Yaghobová, Marek Urban, Cyril Brom
Abstrakt: Tato studie zkoumá konceptuální změnu v chápání fungování internetu u studujících učitelství pro 1. stupeň ZŠ po absolvování jednosemestrálního kurzu. Výzkum využívá smíšený design, přičemž konceptuální změna byla hodnocena pretestem a posttestem a doplněna analýzou úkolů a závěrečných prací studentů. Výsledky ukazují, že ačkoli u všech studentů došlo ke zlepšení porozumění, míra změny se výrazně lišila. Studenti zároveň inklinují spíše k sociálnímu hlediska internetu než k jeho technickým aspektům, což naznačuje potřebu cílenější podpory při výuce technických konceptů. Zjištění mohou přispět k efektivnější přípravě vyučujících a ke zlepšení výukových strategií zaměřených na porozumění technologickým principům internetu.
Klíčová slova: studující učitelství, 1. stupeň ZŠ, konceptuální změna, informatika, internet
Title: CONCEPTUAL CHANGE IN UNDERSTANDING THE FUNCTIONING OF THE INTERNET AMONG PRE-SERVICE PRIMARY SCHOOL TEACHERS
Abstract: This study examines the conceptual change in understanding the functioning of the Internet among pre-service primary school teachers after completing a one-semester course. The study uses a mixed-methods design, assessing conceptual change through pre- and posttests and analyzing students’ assignments. The results indicate that although students improved their understanding, the extent of this change varied. Students focus more on social than technical aspects of the Internet. Findings may improve teacher preparation and instructional strategies for teaching Internet principles.
Keywords: pre-service teachers, primary school, conceptual change, computer science, internet
Download the article in English [PDF]: Not available