MOTIVACE A AKADEMICKÁ RESILIENCE V PISA: JAK VOLBA MĚŘÍCÍHO PŘÍSTUPU OVLIVŇUJE ZÁVĚRY VÝZKUMU?

Autorka: Markéta Žáková

Abstrakt: Tato studie zkoumá vztah mezi motivačními faktory z teorie očekávání a hod- noty a akademickou resiliencí. Zaměřuje se na to, jak různé operacionalizace resilience dle autorů Rudd a kol. (2021) ovlivňují výsledky. Předběžné výsledky na datech z šetření PISA 2018 od více než 600 000 patnáctiletých žáků ze 79 zemí (OECD, 2019) naznačují, že vliv motivace na akademickou resilienci je obecně stabilní napříč různými operacionalizacemi, ale na úrovni jednotlivých států se liší podle zvoleného přístupu. Výsledky ukazují, že je třeba jasnější teoretický a metodologický rámec. Teprve až se budeme moci spolehnout na dosavadní výzkum, bude možné vyvinout efektivní intervence na podporu akademické resilience u žáků.

Klíčová slovaakademická resilience, motivace, teorie očekávání a hodnoty, PISA, operacionalizace

Článek ke stažení [PDF]

Title: MOTIVATION AND ACADEMIC RESILIENCE IN PISA: HOW DOES THE CHOICE OF MEASUREMENT APPROACH INFLUENCE RESEARCH FINDINGS?

Abstract: This study investigates the link between motivation factors from Expectancy- Value Theory and academic resilience. It explores how different operationaliza- tions of resilience, based on Rudd et al. (2021), affect results. Using PISA 2018 data from over 600,000 15-year-old students across 79 countries (OECD, 2019), preliminary findings suggest that the effect of motivation on academic resilience is generally stable across differing operationalizations. At the country level, final findings differ depending on the operationalization approach used. This study highlights the need for a stronger theoretical and methodological framework. Only then can we better rely on existing research and develop effective inter- ventions to enhance academic resilience in students.

Keywords: academic resilience, motivation, expectancy-value theory, PISA, operationalization

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze