Autoři: Petr Knecht, Michaela Spurná, Karolína Malíková
Abstrakt: Cílem výzkumu je ověřit ekologickou validitu sebehodnoticího nástroje Geo4tea.com, zaměřeného na pojetí výuky geografie u studentů učitelství a stávajících učitelů. Analyzujeme předběžná data z pozorování 105 hodin výuky geografie (29 studujících a 27 učitelů) s cílem ověřit soulad mezi sebehodnocením a reálnými výukovými postupy. Výsledky ukazují, že aplikace Geo4Tea generuje validní data, zejména u učitelů již působících v praxi. Výzkum rovněž poskytuje důkazy, že studenti učitelství jsou méně konzistentní a méně čitelní pro pozorovatele ve srovnání s učiteli. Identifikovali jsme nízkou míru ekologické validity u environmentálního pojetí výuky, kdy se ukazuje, že studenti učitelství i učitelé svá přesvědčení obtížně přenášejí do praxe.
Klíčová slova: pojetí výuky geografie, nástroj pro sebehodnocení učitelů, ekolo- gická validita, pozorování výuky
Title: CONCEPTIONS OF GEOGRAPHY TEACHING: EXAMINING THE ECOLOGICAL VALIDITY OF THE QUESTIONNAIRE
Abstract: The aim of this research is to verify the ecological validity of the self-assess- ment tool Geo4tea.com, which focuses on conceptions of geography teaching. We analyse preliminary data from the observation of 105 geography lessons (29 pre-service teachers and 27 in-service teachers) to examine the alignment between self-assessment and actual teaching practices. The results indicate that the Geo4Tea application generates valid data especially among teachers already working in the field. The research also provides evidence that pre-service teachers are less consistent in their conceptions compared to in-service teachers. We identified a low level of ecological validity in the environmental conception of geography teaching, revealing that both pre-service teachers and in-service teachers struggle to translate their beliefs into practice.
Keywords: conceptions of geography teaching, teacher self-assessment tool, eco- logical validity, classroom observation
Download the article in English [PDF]: Not available