Autoři: Vlado Balaban, Tomáš Čech
Abstrakt: Třídy jsou ve školách prvním a nejdůležitějším místem, kde dochází k intenzivní interakci žák-učitel a kde se uskutečňuje výchovně-vzdělávací proces. Porušování kázně významně narušuje tento proces. Příspěvek se zaměřuje na vnímání porušování kázně ve výuce ze strany přímých aktérů – žáků druhého stupně základních škol. Pomoci dotazníku Physical Education Classroom Management Instrument byla sledovaná míra výskytu porušování kázně ve výuce na druhém stupni základních škol. Na základě statistické analýzy můžeme tvrdit, že dívky více zaznamenávají porušování kázně než chlapci. Zároveň dívky si více všímají mírně závažné porušování kázně ve výuce. Naopak, chlapci si více všímají závažného porušování kázně ve výuce.
Klíčová slova: kázeň, žáci druhého stupně základní školy
Title: PUPILS’ ATTITUDES CONCERNING DISCIPLINE IN UPPER PRIMARY SCHOOL
Abstract: Classrooms are the first and most important place in schools where intensive student-teacher interaction takes place and where the educational process is carried out. Disciplinary offences significantly disrupt this process. This paper focuses on the perception of discipline violations in the classroom by the direct actors – the pupils of upper primary schools. Using the Physical Education Classroom Management Instrument questionnaire, the prevalence of discipline violations in teaching in upper primary schools was observed. Based on the sta- tistical analysis, we can claim that girls are more likely to experience discipline violations than boys. At the same time, girls are likelier to notice moderately serious discipline violations in teaching. On the other hand, boys notice more serious breaches of discipline in teaching.
Keywords: discipline, pupils form the second level of primary school
Download the article in English [PDF]: Not available